Mobil: +36 20 337 26 35

Figyelemzavar

A hiperaktivitás-figyelemzavar szindróma (ADHD = Attention Deficit and Hyperactivity Disorder) az iskoláskorú gyermekpopulációban 3-5%, a fiúk körében jóval gyakrabban fordul elő.
Leggyakrabban 6-8, illetve 11-12 éves kor körül fordulnak a problémával szakemberhez, amely az iskolakezdéssel valamint a magasabb iskolai követelményekkel hozható összefüggésbe.
A diagnózis felállításakor a klinikus bizonyos számú (9-ből 6) típusos tünet együttállását igazolja, melyek már 7 éves kor előtt fennálltak, és legalább két területen (család, iskola, kortársak) zavarja a mindennapi életvitelt. Megkülönböztetünk figyelmetlen, hiperaktív-impulzív , valamint kombinált altípust.
Sokan a rossz gyerek szinonimájaként használják ezt a jelzőt.

Oka

  • genetikai hajlam
  • az idegrendszer fejlődési folyamatában található valamilyen eltérés,
  • homloklebenyhez köthető ún. végrehajtó funkciók (tervezés, szervezés, gátlás, motoros kivitelezés) gyengeségében, a motivációs rendszer (késleltetett jutalom) működési zavara
  • Későbbiekben egyre nagyobb szerepe van a pszichés, szociális tényezőknek (család működése, veszteségek, válás, szülők mentális-fizikai egészsége, kortárskapcsolati nehézségek, iskolai problémák, konfliktusok, tanulási nehézségek, stb.

Megjelenő tünetcsoportok

  • Fokozott mozgás igény, mozgáskésztetés a normál fejlődés sajátossága kisgyermek korban
  • Hiperaktivitás alatt olyan fokozott, túlzott motoros aktivitást értünk, mely az adott gyermek fejlettségének nem megfelelő, mindennapi viselkedésének szembetűnő sajátossága.
  • Hiperaktivitás lehet valamely gyermekpszichiátriai zavar (pl. depresszió, mánia, szorongás, pszichózis) tünete.
  • A hiperaktivitás a gyermekkorban induló figyelemzavar-hiperaktivitás (angolul: Attention Deficit and Hyperactivity Disorder, röv. ADHD, magyarul Hiperkinetikus zavar röv. HKZ) egyik fő tünete a figyelemzavar és az impulzivitás mellett.

Figyelemzavar Fokozatai

  • Majdnem tökéletes figyelem apróbb hibákkal
  • Sok hiba, de szerveződő figyelmi tevékenység
  • Elégséges figyelem működési hibákkal
  • Működésképtelen figyelem

Tünetei

  • Nem figyel a részletekre, gondatlan hibákat vét
  • Nehezen felkelthető a gyermek figyelme: nem akarja meghallani amit kérnek, nem érti meg az instrukciót - nehézsége van a figyelem megtartásában egy feladat-, vagy játékhelyzetben
  • Úgy tűnik, nem figyel, ha hozzá szólnak
  • Hajthatatlanság nehezen tűri, ha napi rutinját külső körülmény megzavarja - nem követi az instrukciókat, elmarad a kötelességek teljesítése
  • Nehézsége van a tevékenységek szervezésében - rendezetlenség befejezetlen feladatok, figyelmi hibák feladathelyzetben
  • Elkerüli, nem szereti a tartós mentális erőfeszítést igénylő helyzeteket
  • Elveszít dolgokat - Szétszórtság rendetlen füzet, táska, szoba
  • Teljesítménybeli, viselkedésbeli regresszió (úgy működik, mint egy nála 4-5 évvel fiatalabb gyermek)
  • Ingadozó érzelmi állapot
  • Alacsony frusztrációs tolerancia
  • Alacsony önértékelés
  • Társuló tünetként a figyelemzavar gyakran együtt jár hiperaktivitással, olvasás- írászavarral.

Kezelése

  • Mozgásterápia
  • Figyelemfejlesztés
  • Gyógyszeres kezelés

Speciális hallásdiagnosztika
hallókészülékek, fülillesztékek, elemek, kommunikációt segítő eszközök...
Copyright © 2015. Minden jog fenntartva EduKid kft.. | Az oldalt fejlesztette: Audiosoft IT-Consulting Kft.