Mobil: +36 20 337 26 35

Túlhallásról

Az auditív feldolgozási- és észlelési zavar azt jelenti, hogy a hallott információt a központi idegrendszer nem kellő hatékonysággal és pontossággal dolgozza fel.

Az auditív feldolgozási zavart (APD) komolyan kell venni.

Sok esetben a gyermek tanulmányi előmenetelére is hatással van - hiszen olvasási képességére gyakorolt negatív hatása befolyásolja a tanulmányi eredményeit is.

Így a mindennapi életére is árnyékot vet.

Életünkben a jó auditív feldolgozás (AP) nagyon fontos a beszélt nyelv, a fonológiai tudatosság és a fonématudatosság szempontjából, s persze végső soron az írott nyelv, a helyesírás, az olvasás és a szövegértés is elképzelhetetlen nélküle.

Az információfeldolgozás folyamatának olyan hiányosságról van szó, melyben a hallásnak speciális szerepe van.

Az auditív feldolgozás zavara (APD) bárhol előállhat a hallás rendszerében, sőt akár több helyen is szimultán, a csigától az agykéregig.

Az auditív feldolgozási zavar (APD) korai felismerése épp olyan fontos, mint a perifériás hallásvesztés azonosítása.

Optimális esetben 5-6 éves, az iskolát éppen hogy csak kezdő gyerekeknél kellene azonosítani a bajt, és nem később, amikor a tanulmányi előmenetelre gyakorolt hatás már jelentős.

Ha csak 9-11 éves korban derül ki a baj a gyógyulás sokkal hosszabb időt vesz igénybe.

APD késői felismerésének következményei:

  • Olvasási, tanulási kudarc
  • Pszichoszociális problémákkifelé irányuló probléma
    • agresszió, magatartásbeli probléma
    • befelé irányuló probléma - aggódás, depresszió
    • viselkedés tünetek - visszahúzódás
    • alkalmazkodó képesség zavara
  • Hosszú távú gyógykezelést igényelhet
    • csökkent eredmény, növekedő költségek

Diferenciáldiagnózis

Képtelenség az auditív feldolgozási zavar (APD) diagnózisát a kórtörténetből, nyelvi vagy pszichológiai kiértékelésekből fel állítani.

Ennek a feladatnak egyedüli szakértői a gyermek halláspecialisták.

  • Ismerünk rizikófaktorokat, amelyek fenállása óvodás- és kisiskoláskorú gyermekeknél valószínűsíti az APDújszülött osztályról az intenzívre került gyermek, akit valamiféle neurológiai bántalom ért.
  • Krónikus középfülgyulladás, ami a óvodáskorú gyermeknél lecsökkenti a stimulusok számát, és így hatással van az idegi fejlődésre.

Rizikó tényezők

  • perifériás hallásveszteség
  • specifikus nyelvi károsodás
  • tanulási képtelenség
  • olvasási rendellenesség
  • figyelemhiány / hiperaktív viselkedés
  • emocionális és pszichológiai rendellenesség
  • mentális fejlődési visszamaradottság
  • agyvérzés
  • autizmus, autizmus skálájának rendellenességei
  • verbalis IQ alacsonyabb mint a teljesítmény IQ
  • esetlegesen gyenge zenei képesség

Terápia

  • speciális EduLink rendszer
  • Hallásébresztő terápia

Speciális hallásdiagnosztika
hallókészülékek, fülillesztékek, elemek, kommunikációt segítő eszközök...
Copyright © 2015. Minden jog fenntartva EduKid kft.. | Az oldalt fejlesztette: Audiosoft IT-Consulting Kft.