Hallásészlelési és feldolgozási zavarok
/ Hans E. Mülder ; Milene Rogiers ; Michel Hoen /
Auditív észlelési – és feldolgozási zavar esetében a hallott információt a központi idegrendszer nem kellő hatékonysággal és pontossággal dolgozza fel.
A mindennapi életbe számos különböző intenzitású és frekvencia összetételű zajokkal, zörejekkel, neszekkel vagyunk körbevéve. Ezek gyakran előjelző vagy figyelmeztető értékkel is bírnak, ezért a felismerésnek, azonosításnak különös jelentősége van. Gondoljunk arra, hogy milyen félelmetes, ha ismeretlen helyen nem azonosítható hangokat hallunk.
A hallás élőlényekre jellemző élettani folyamat, melynek során valamilyen vivőközegben terjedő hanghullámok hatására az egyénben szubjektív hangérzet jön létre. A fülünk a hang magasságát és a hangerőt képes érzékelni, valamint alkalmas a hang irányának megítélésére is.
Auditív észlelés összességében több részből adódik össze.
Terápiás lehetőségek
Hallásébresztés terápia
A terápia kifejlesztése Dr.Pataki László gyógypedagógus, fül-orr-gégész szakorvos, foniáter és Kolláth Zoltán csillagász szakember munkájához fűződik.
A terápia alatt a gyermekek fejhallgatóval hallgatnak kifejezetten a számukra készített zenét, 10 egymást követő napon. Naponta kétszer 30 perc zenehallgatás zajlik, a kettő között 3 óra szünet van, amely időben a gyermekek elmehetnek játszótérre, ebédelni vagy helyben is játszhatnak.Minden nap legkésőbb fél 2-kor végeznek a gyerekek a napi programmal.
https://hallasebresztes.hu/
AIT/FST Hallástréning
A hallási információ feldolgozása bonyolult folyamat. Az érzékszerv megfelelő működésén és a hanginger zavartalan továbbításán túl az idegrendszeri feldolgozás is több szinten történik. Ennek a folyamatnak bármely pontján keletkező zavar hatással lesz a gyerek figyelmi, viselkedésbeli, tanulási készségére és a személyiségfejlődés egészére. Ezért a program a figyelem, tanulás és magatartászavart mutató gyerekek számára egyaránt ajánlott. (E mellett, természetesen a hasonló problémákkal küszködő felnőttekre is jó hatással van.)
A Berard (francia fül-orr-gégész) doktor által kidolgozott eljárás a hallási figyelem javításával és a dobhártyát feszítő izom „megdolgoztatásával” a hallási inger feldolgozásának gyorsaságára és hatékonyságának növelésére kíván hatni
A tréning alanya naponta 2×30 percig, legalább három óra különbséggel, 10 napon át fülhallgatón keresztül különböző szűrőkkel manipulált zenét (rock, country, reggae stb.) hallgat, viszonylag hangosan. A folyton változó, folyamatos meglepetést okozó zenét hallgatva a hallási figyelem folyamatos fenntartása történik.
https://aiitmagyarorszag.hu
Tomatis terápia
A Tomatis tréninget egy speciális berendezéssel az „elektromos füllel” végzik, mely egyszerre több irányból és több formában stimulálja a központi idegrendszert egy speciális fejhallgatón, illetve a testre (általában gerincre) tett „vibrátoron” keresztül. A hanghullámokat a készülék egyénre szabottan alakítja át: bizonyos magas, vagy alacsony hangokat kiszűri, míg az éppen kívánatos hangokat felerősítve küldi tovább a tréning résztvevőjéhez. A hangok származhatnak emberi beszédből, énekkari énekből vagy zenekari muzsikából.
A terápia elején a hallástréningen résztvevő általában passzív, majd a második részben ő is aktívan bekapcsolódik: hangosan felolvas, hallott szöveget ismétel, énekel.
https://www.trening-fejlesztes.hu/
A hallásészlelés nehézségének következményeként a beszédészlelés is sérül. Az írás, olvasás alapja, hogy a gyermek a beszédhangokat meg tudja különböztetni.Ha ez nem sikerül,akkor nem tudja, hogy melyik hangot melyik betűvel azonosítsa.
A beszédészlelés problémája ráépül a beszédértés zavarra. Amikor a szülő vagy tanár beszél a gyermeknek, akkor a gyermek minden mondat végén visszakövetkeztet a mondat értelméből, hogy gép vagy kép szerepelt a mondatban. Ennek van némi időigénye, ezért a negyedik- ötödik mondatnál már komoly csúszás lesz.
Amikor a megértés nem készségszintű, hanem gondolkodással történik, azt kompenzálásnak hívjuk – mely néhány perc múlva már nagyon fárasztó és kimerüléshez vezet.
Az auditív feldolgozási zavart (APD) komolyan kell venni.
Sok esetben a gyermek tanulmányi előmenetelére is hatással van – hiszen olvasási képességére gyakorolt negatív hatása befolyásolja a tanulmányi eredményeit is . Így a mindennapi életére is árnyékot vet.
Életünkben a jó auditív feldolgozás (AP) nagyon fontos a beszélt nyelv, a fonológiai tudatosság és a fonématudatosság szempontjából, s persze végső soron az írott nyelv, a helyesírás, az olvasás és a szövegértés is elképzelhetetlen nélküle.
Az információfeldolgozás folyamatának olyan hiányosságról van szó, melyben a hallásnak speciális szerepe van
Az auditív feldolgozás zavara (APD) bárhol előállhat a hallás rendszerében, sőt akár több helyen is szimultán, a csigától az agykéregig.
Az auditív feldolgozási zavar (APD) korai felismerése épp olyan fontos, mint a perifériás hallásvesztés azonosítása.
Optimális esetben 5-6 éves, az iskolát éppen hogy csak kezdő gyerekeknél kellene azonosítani a bajt, és nem később, amikor a tanulmányi előmenetelre gyakorolt hatás már jelentős
APD késői felismerésének következményei
Diferenciáldiagnózis
Képtelenség az auditív feldolgozási zavar (APD) diagnózisát a kórtörténetből, nyelvi vagy pszichológiai kiértékelésekből felállítani
- Ismerünk rizikófaktorokat, amelyek fenállása óvodás- és kisiskoláskorú gyermekeknél valószínűsíti az APDújszülött osztályról az intenzívre került gyermek, akit valamiféle neurológiai bántalom ért
- krónikus középfülgyulladás, ami a óvodáskorú gyermeknél lecsökkenti a stimulusok számát, és így hatással van az idegi fejlődésre.
Rizikó tényezők
Összegzés
- minden esetben a speciális kiterjesztett audiológiai vizsgálatot követő gyógypedagógiai, szükség esetén neurológiai vizsgálatok határozzák meg a terápia szükségességét
- Összességében tehát az APD kezelésének multidiszciplináris természetűnek kell lennie. Annak mértéke, hogy melyik tudományág szakembere (audiológus, beszéd-nyelv patológus, pszichológus, szociális munkás, tanár, szülő, egyéb) milyen szinten kell, hogy részt vegyen ebben, a zavar természetétől és a rendellenesség funkcionális megjelenésétől függ
Végül fontos, hogy az gyermekaudiológus és más szakértők, akik a gyermekkel és szüleikkel dolgoznak, segítsenek nekik megérteni a gyermek hallás feldolgozási nehézségének természetét. Ez segít a gyereknek és a szülőknek megérteni, hogy ezek a nehézségek milyen módon hatnak a gyerek tanulási és iskolai teljesítményére. A gyermek audiológus feladata az APD átfogó és multidiszciplináris értékelésében és kezelésében a következő:
- A hallás feldolgozási vizsgálati eredmények és az oktatási relevancia értékelése és/vagy értelmezése;
- A multidiszciplináris csapat tagjaival való kommunikáció;
- Az osztálytermi környezet megfigyelése/ellenőrzése;
- Az Roger eszköz kezelése;
A Roger Focus egy egyszerűen használható eszköz, amely a tanár hangját közvetlenül gyermeke fülébe irányítja.
- Az eszköz képes kizárni a zavaró zajt, mint a közelben folyó beszélgetéseket, illetve a székekkel vagy könyvekkel neszező osztálytárs okozta zörejeket, így a gyermek könnyebben figyelhet a tanárra, és követheti az utasításait.
- Kísérletek igazolták, hogy a Roger Focus eszközt használó gyermekek beszédértése átlagosan 53 százalékkal javult azokhoz képest, akik nem alkalmazták a technológiát.
- Mi az a Roger?
Gyermeknél lévő Roger Focus
- Hogy működik – A tanár egy kis Roger mikrofont visel, a gyermek pedig egy diszkrét Roger Focus vevőt a füle mögött.
- A mikrofon „hallja” és megtisztítja a tanár hangját, mielőtt az a kis súlyú vevőhöz és gyermeke fülébe érkezne.
Tanárnál, Fejlesztőpedagógusnál lévő eszköz
- A beszélő nyakába akasztott, az asztalra tett vagy a kézben tartott Roger Pen mikrofon automatikusan
csökkenti a háttérzajt, arra a hangra összpontosítva amelyet a gyermeknek hallania kell